Bohamet S. A. jest jednym z największych europejskich producentów okien i iluminatorów okrętowych. Prawie 30 letnie doświadczenie pozwala nam dostarczać okna, ramy oraz szyby w najwyższej jakości. Ilość oraz różnorodność wyprodukowanych produktów przez ten okres sprawia, iż jesteśmy w stanie zaspokoić każde wymaganie klienta, włącznie z niestandardowymi rozwiązaniami i konstrukcjami, spełniającymi indywidualne wymogi każdej konstrukcji, od najmniejszej jednostki, poprzez barki, jachty śródlądowe i pełnomorskie, statki wycieczkowe po okręty wojenne, platformy mieszkalne czy wydobywcze po specjalistyczne jednostki wspomagające. Wszechstronny park maszynowy, nowoczesny dział obróbki szkła, zasoby produkcyjne, zespół profesjonalnych specjalistów i konstruktorów pozwalają nam na bardzo elastyczne, wszechstronne i bardzo szybkie reagowanie na każdą sytuację i zapotrzebowanie. Okna od konstrukcji wykonanych z aluminiowych profili, stali czy materiałów nierdzewnych spełniają wymagania każdego Towarzystwa Klasyfikacyjnego czy międzynarodowych standardów ISO.

Naszym celem jest spełnić najwyższe wymagania klienta pod kątem satysfakcji, jakości, bezpieczeństwa oraz wspomagać doświadczeniem na etapie projektowania, produkcji statków jaki i montażu okien.

Okna i iluminatory okrętowe mogą być wykonane z następujących materiałów:

  • mosiądz,
  • stal kwasoodporna,
  • stal antymagnetyczna,
  • stal nierdzewna,
  • stal węglowa,
  • stopy aluminium.

Przeszklenia natomiast ze szkła hartowanego:

  • pojedynczego w grubościach 6, 8, 10, 12, 15, 19, 25mm,
  • szkla laminowanego z ww składowych,
  • szkła zespalanego,
  • elektrogrzewczego,
  • ognioodpornego,
  • kuloodpornego,
  • itd.

Okna są produkowane zgodnie z normą ISO3903. Okna stałe, otwierane (do środka, na zewnątrz, suwane) wyposażone w pokrywy, ogniotrwałe pozwalają dostarczyć światło słoneczne jak i wymianę powietrza w kajutach mieszkalnych oraz innych pomieszczeniach.

Okna do sterówki gwarantują bezpieczeństwo oraz najwyższą widoczność potrzebną do nawigacji jednostki.

Iluminatory są produkowane zgodnie z normą ISO1751. Bulaje stałe, otwierane, ogniotrwałe z pokrywami czy bez pozwalają nam spełnić oczekiwania klienta. Najwyższa jakość i doświadczenie gwarantują bezpieczeństwo i szczelność krytycznych obszarów kadłuba bezpośrednio narażonych na ciężkie warunki morskie.

Iluminatory okrętowe znajdują się blisko linii wody, w związku z czym wytrzymać muszą silne ciśnienia i napór mas wody. Standardowo iluminator okrętowy wyposażony jest w pokrywę sztormową.

Iluminatory mogą być wykonane z mosiądzu, aluminium lub stali w tym stali kwasoodpornej, antymagnetycznej, nierdzewnej, węglowej. Przeszklenia natomiast ze szkła hartowanego w grubościach 8, 10, 12, 15, 19, 25 mm. Na życzenie klienta stosujemy także szyby zespalane lub laminowane. Szyba zamocowana jest w ramie przy pomocy uszczelki gumowej, nakładki szyby i wkrętów ze stali kwasoodpornej lub mosiądzu.

Do produkowanych iluminatorów posiadamy certyfikaty następujących towarzystw klasyfikacyjnych: DNV, GL, LR, LRS, ABS, PRS, CCS, SBG, BV

Szyby mogą być zabezpieczone w zależności od preferencji klienta folią ochronną, płytami z poliweglanu, polipropylenu a także płytami pilśniowymi bądź ze sklejki, które zdejmowane są po zamontowaniu okna w miejscu docelowym.

Okna i iluminatory okrętowe odpowiadają następującym normom:

Norma Rok wydania Grupa Treść normy
PN 2001 EN Okna, drzwi i żaluzje – Odporność na wybuch – Wymagania i klasyfikacja – Część 1: Rura uderzeniowa.
PN 93 W Okna w sterówkach okrętowych.
Ogrzewanie szyb gorącym powietrzem.
PN 90 W Okna okrętowe zwyczajne. Rozmieszczenie na statku.
PN 91 W Iluminatory okrętowe.
Rozmieszczenie na statku.
PN 84 W Okna okrętowe
2012 ISO Shipbuilding and marine structures – Toughened safety glass panes for rectangular windows and side scuttles – Punch method of non-destructive strength testing.
2012 ISO Ships’ side scuttles.
2012 ISO Shipbuilding and marine structures – heated glass for rectangular windows.
02/90 ISO Shipbuilding and marine scructures – gasket for windows and portholes.
2012 ISO Shipbuilding and marine structures — Ships’ ordinary rectangular windows.
05/87 ISO Shipbuilding – Ordinary rectangular windows – positioning.
05/87 ISO Shipbuilding – Side scuttles – positioning.
08/04 ISO Ship and marine technology – Windows and side scuttles for fire-resistant constructions.
11/90 ISO Shipbuilding and marine scructures – windows and portholes – vocabulary.
03/87 ISO Ship’s wheelhouse windows – Heating by hot air of glass panes.
10/04 ISO Ship and marine technology – Thermally toughened safety – glass panes for windows and scuttles.
PN-EN 2002 ISO Przemysł naftowy i gazowniczy – Ochrona przeciwpożarowa i przeciwwybuchowa na platformach morskich – Wymagania i wytyczne.
BS 12/74 MA Ships’ side scuttles.
BS 12/73 MA Ships’ windows.
GOST 98 Iluminatory okrętowe.
GOST 99 Okna okrętowe.

Szyby do okien i iluminatorów produkowane są wg następujących norm:

Norma Rok wydania Grupa Numer Treść normy
PN 88 W 88059 Szyby bezpieczne hartowane do iluminatorów i okien.
PN 12/1997 W 88071 Budowa statków. Szyby bezpieczne ogrzewane do okien okrętowych. Wymagania i badania.
2012 ISO 614 Shipbuilding and marine structures – Toughened safety glass panes for rectangular windows and side scuttles – Punch method of non-destructive strength testing.
2012 ISO 3434 Shipbuilding and marine structures – heated glass for rectangular windows.
10/04 ISO 21005 Ship and marine technology – Thermally toughened safety – glass panes for windows and scuttles.